Regio Rivierenland vierde beste logistieke hotspot van Nederland

jun 7, 2017 | Nieuws

Tijdens de 11e editie van de Logistieke Hotspot van het Jaar-verkiezing in Dordrecht is Regio Rivierenland uitgeroepen tot de 4e beste logistieke hotspot van Nederland. Hiermee stijgen wij ten opzichte van vorig jaar vier plaatsen in de ranking en laten wij 24 regio’s achter ons.

Ambitie Rivierenland
Regio Rivierenland werkt als overheid (tien samenwerkende gemeenten) binnen FruitDelta Rivierenland met ondernemers, onderwijs, onderzoek en ondernemende inwoners (de O’s) samen op drie economische speerpunten. Dat doen wij om de economie in onze regio te stimuleren zodat iedereen in onze regio daarvan profiteert.

Logistiek en Economie is één van die speerpunten, Agribusiness en Recreatie en Toerisme zijn de andere. Onze ambitie voor Logistiek en Economie is dat wij als regio in de top-3 van logistieke hotspots van Nederland willen komen. Onze ranking in de lijst geeft er blijk van dat we op de goede weg zijn om deze ambitie te verwezenlijken.

Alleen de regio’s Tilburg-Waalwijk, Venlo-Venray en West-Brabant (vorig jaar ook de top-3) bleven ons dit jaar voor. Zij illustreren dat het samenwerken als O’s ten goede komt aan de logistieke kwaliteiten van een regio. Dat vormt voor ons een inspiratiebron om volgend jaar nog beter te presteren op de gestelde criteria.

Criteria
Een panel van 31 experts werkzaam in de logistiek – vastgoedontwikkelaars, makelaars, onafhankelijke locatie-adviesbureaus en logistiek dienstverleners – hebben de afgelopen weken via een online enquête hun stem gegeven aan de 28 logistieke hotspots die Nederland rijk is. Voor het bepalen van de uiteindelijke logistieke hotspot-ranking vergeleek het panel diverse regio’s op basis van zes criteria:

  1. Beschikbaarheid van geschikt personeel
  2. Beschikbaarheid van voldoende bouwgrond en geschikte panden
  3. Medewerking van overheid/gemeenten
  4. Inzetbaarheid en motivatie van medewerkers
  5. Aanwezigheid van goede infrastructuur
  6. Bereikbaarheid van logistieke knooppunten.

Ook werd het panel dit jaar voor het eerst gevraagd naar welke logistieke hotspotregio’s haar voorkeur uitgaat op het gebied van nationale e-fulfilment (de volledige afhandeling van orders uit webshops), cross border e-fulfilment en nationale distributie.

Rivierenland belangrijk onderdeel Gelderse Corridor
Onze centrale ligging en de doorsnijding met de verkeersaders A2 en A15 en grote waterwegen maken Rivierenland uitermate geschikt voor logistieke ontwikkeling en tot een belangrijk onderdeel van de Gelderse Corridor. Dankzij de voortdurende ontwikkelingen op het gebied van IT en duurzaamheid kunnen nationale distributiecentra zich hier kostenefficiënt vestigen terwijl ze voldoen aan de wens van de klant om razendsnel te leveren.

Zoals supermarktketen Plus die haar huidige vier distributiecentra voor houdbare producten in 2020 laat plaatsmaken voor één centraal, volledig gemechaniseerd distributiecentrum binnen de logistieke hotspot Rivierenland: in Tiel. De ontwikkelingen in activiteiten die hier plaatsvinden, leveren bovendien een toegevoegde waarde aan producten.

Trots op inspanningen
De betrokken bestuurders van Regio Rivierenland – Huub van Oorschot, Hans Keuken, Corry van Rhee en Henny van Kooten – zijn bijzonder trots op het resultaat. Huub van Oorschot: “Geweldig om te ziendat onze collectieve inspanningen deze mooie plek in de nationale ranking hebben opgeleverd.

Veel dank aan alle strategische partners die zich al jaren inzetten voor de logistiek in onze regio en daarmee een grootse bijdrage hebben geleverd aan deze notering. Het toont aan dat het in Rivierenland niet bij bestuurlijke woorden blijft, de waardering van de logistieke experts onderstreept dat.” Hans Keuken: “Wij zijn een strategisch zeer aantrekkelijke logistieke regio. Deze geweldige uitkomst inspireert nóg meer om sterk samen te werken en onze regio verder omhoog te stuwen!”

Einduitslag Logistieke Hotspot verkiezing 2017

  1. (2) West-Brabant (Breda-Roosendaal-Bergen op Zoom-Moerdijk)
  2. (1) Venlo-Venray
  3. (3) Tilburg-Waalwijk
  4. (8) Rivierenland (Tiel-Geldermalsen)
  5. (4) Oss-Veghel-’s-Hertogenbosch
  6. (11) Utrecht (Lage Weide)-Nieuwegein-Vianen
  7. (14) Keyport Midden Limburg (Roermond-Weert)
  8. (5) Eindhoven-Helmond
  9. (6) Schiphol
  10. (10) Twente (Almelo-Hengelo-Enschede)
  11. (7) Arnhem-Nijmegen
  12. (13) Rotterdam-Nieuw Reijerswaard
  13. (9) Zuid-Limburg (Maastricht-Heerlen-Sittard-Geleen)
  14. (19) A12 Corridor (Lansingerland-Zoetermeer-Zuidplas-Waddinxveen)
  15. (16) Liemers (Duiven-Westervoort-Zevenaar-‘s-Heerenberg)
  16. (12) Maasvlakte I en II
  17. (17) Noordzeekanaalgebied (havengebied Amsterdam-Westas)
  18. (20) Vlissingen-Terneuzen
  19. (15) Zwolle-Kampen-Meppel
  20. (23) Stedendriehoek (Apeldoorn-Deventer-Zutphen)
  21. (18) Almere-Zeewolde
  22. (26) Dryport Emmen-Coevorden
  23. (25) Delfzijl-Eemshaven
  24. (27) Hoogeveen
  25. (22) Heerenveen-Drachten
  26. (21) Drechtsteden
  27. (24) Emmeloord-Lelystad
  28. (28) Alkmaar-Enkhuizen

( ) = positie vorig jaar